Wat is de grootste opkomende markt van allemaal? Het antwoord is niet geografisch maar demografisch: het is de vrouw! (1) De Harvard Business Review beschreef deze ontwikkeling al een aantal jaren geleden en vandaag de dag wordt dit ook veelvuldig bevestigd binnen de toeristische sector. Onlangs concludeerde tijdschrift Forbes nog dat vrouwen maar liefst 80% van alle reis-gerelateerde beslissingen en boekingen maken. Het soort reis waar vrouwen steeds vaker voor kiezen is daarbij een soloreis. De gemiddelde avontuurlijke reiziger is dan ook geen 28-jarige man, maar een 47-jarige vrouw! (2)
Voor HomeToGo is het ook al enige tijd duidelijk: Vrouwen zijn de drijvende kracht achter de reisindustrie en zij boeken steeds vaker alleen een reis! Om meer te weten te komen over vrouwelijke solo-reizigers bekeken wij verschillende internationale studies en rapportages, interviewden wij ervaren vrouwelijke solo-reizigers, lazen hun blogs en volgden honderden sociale-media accounts wereldwijd.
Op deze manier heeft HomeToGo drie reisbestemmingen geselecteerd die geschikt zijn voor verschillende type solo-reizigers: Italië, Peru, en IJsland. Al deze landen werden vervolgens beoordeeld op basis van de lokale; Veiligheid, Gastvrijheid, Activiteiten, Reizen & Vervoer, Levenskosten en Accommodatie. Voor ieder van deze zes categorieën waren er in totaal vijf punten te verdienen. Het maximaal aantal te verdienen punten is daarmee 30.