Voorpagina Over ons Word een partner FAQ Media Pers Werken bij HomeToGo Inspiratie App Privacy Verklaring Gebruiksvoorwaarden Legaal

De prijzen op onze website representeren de prijs per nacht of geselecteerde periode voor de gekozen instellingen en tijdsperiode. Het is mogelijk dat er bijkomende kosten zijn op bestemming, indien van toepassing. Op grond van technische redenen kan HomeToGo de juistheid van de (prijs)informatie niet garanderen. Controleer voordat u boekt zorgvuldig de boeking details op de website van de desbetreffende aanbieder. HomeToGo ontvangt een vergoeding van haar partners. Deze compensatie is een van meerdere factoren die van invloed kan zijn op de rangschikking van de zoekresultaten.

Liever online op vakantie dan de hond mee

Top 10 meest gezochte voorzieningen voor vakantiehuizen en appartementen.

Wat vindt Nederland belangrijk in een vakantiehuis? HomeToGo, meta-zoekmachine voor vakantie-accommodaties, bekijkt de Top 10 meest gezochte voorzieningen voor vakantiehuizen en appartementen in 2015. Het beschikken over Internet tijdens je verblijf lijkt hoger op het lijstje te staan voor sommige Nederlanders dan het mogen meebrengen van een huisdier. Een ruime 20% zoekt specifiek op accommodaties met Internetverbinding, terwijl slechts 13% zich druk maakt over het meenemen van een huisdier.


Top 10

Het zwembad doet het nog altijd het beste, maar liefst éénderde van de Nederlandse reizigers op de website zoekt speciaal naar een vakantiehuis met zwembad. Lager in de lijst staan TV (6%), vaatwasser (5%) of wasmachine (5%). Het aantal reizigers dat graag TV kijkt op vakantie is relatief klein, Nederlanders lijken veel liever online te zijn. Één op de vijf zoekt speciaal naar Internet in het vakantiehuis, terwijl dit voor Duitse en Italiaanse vakantiegangers omgekeerd is. Naar een garage (4%), airconditioning (3%) en een rookvrije accommodatie (1%) wordt het minst gezocht.



Nederland liever online

Emails checken, whatsappen of films streamen. We lijken Internet in ons vakantiehuis of appartement belangrijker te vinden dan het mogen meenemen van onze vriendelijke viervoeters. Slechts 13% van de Nederlandse bezoekers zoekt specifiek op het huisdier filter, terwijl voor een ruime 20% Internet een must have is. Italiaanse reizigers zien dit heel anders, hier vindt 16% het belangrijk om online te zijn, net als Duitse reizigers (15%). In de Franse en Spaanse zoekopdrachten richt maar één op de acht zich op Internetverbinding. Vergeleken met zoekopdrachten van de andere landen, zoeken Nederlanders gemiddeld 5,9% vaker naar een vakantiehuis met Internetverbinding.


Viervoeter

De top 3 onder Nederlanders van 1) Zwembad 2) Internet en 3) Huisdieren, onderscheidt zich zichtbaar met een grote sprong van de rest. De meest gezochte voorzieningen zien er ook anders uit per land. In Duitsland is het opmerkelijk dat de viervoeter voorrang krijgt (17%) op Internet in het vakantiehuis (15%). Voor de Duitse reizigers lijkt het meenemen van een huisdier net iets belangrijker te zijn dan voor de Nederlandse, waar maar 13% zich drukt maakt hierover. Italië scoort het hoogste, hier zoekt maar liefst 27% naar accommodaties waar huisdieren zijn toegestaan. Dit krijgt voorrang op een zwembad, Internet of TV. De Franse vakantiegangers (13%) staan gelijk met de Nederlandse, net als de Engelse (12%). Opvallend is dat in Polen het meenemen van een huisdier geen prioriteit heeft, slechts 7% wil de hond mee op vakantie. Nederlanders zoeken 3,4% minder vaak of ze huisdieren mee mogen nemen in vergelijking met de andere landen.


Waterpret boven alles

Toch is de meest gezochte voorziening voor de Nederlandse reiziger het zwembad, net als voor de Duitse. Een kleine 23% in Duitsland zoekt specifiek naar een vakantiehuis met deze luxe. In Italië is dit slechts een kleine 16%. Dit is ook het enige land waarbij het zwembad niet op nummer één staat. Van de Spaanse bezoekers prefereert 30% een zwembad boven alles en in Frankrijk is dit zelfs 35%. Dit lijkt belangrijker te zijn dan voor de Nederlandse bezoekers, waarbij 31,8% naar een vakantiehuis met zwembad zoekt. Hiermee zoeken Nederlanders gemiddeld 10,4% vaker naar een zwembad dan de andere landen.



{{ buttons.share(['facebook', 'twitter', 'google_plus', 'xing', 'whatsapp', 'email']) }}

Download hier een simpele PNG voor publicatie

Methoden

Voor deze analyse zijn meer dan 80.000 zoekopdrachten verwerkt die in 2015 op www.hometogo.nl zijn gemaakt. Hierbij werd gekeken naar welke filters het meest gekozen werden. Er zijn in totaal 19 filters beschikbaar. De bezoeker heeft de mogelijkheid deze te selecteren op basis van hoe belangrijk hij/zij een bepaalde voorziening vindt in de vakantie- accommodatie.