Vakantiehuizen, villa's en appartementen wereldwijd - HomeToGo
Begin met zoeken

Wij zijn er om u te helpen!

Wat is een vakantiehuis eigenlijk? Hoe vindt u een vakantiehuis met zwembad? Hoe bereid u zich voor op een vakantie in een vakantiehuis? Hoe kunt u boeken op HomeToGo? Antwoorden op deze vragen kunt u o.a. hieronder vinden.


Heeft u nog een andere vraag die hieronder niet beantwoord wordt? Contacteer ons dan gerust per mail via info@hometogo.nl of per telefoon 085 20 80 002.

Wat is een vakantiehuis?

Een vakantiehuis is een alternatief voor een hotel en verwijst naar de verhuur van een gemeubileerd huis of appartement aan vakantiegangers door een onafhankelijke eigenaar of professionele organisatie. Het biedt reizigers het comfort van een ‘thuis’-gevoel terwijl ze op vakantie zijn. De prijs varieert volgens het type accommodatie, de locatie en de aangeboden faciliteiten.

Wanneer kan ik een vakantiehuis overwegen in plaats van een hotel?

Als u voor zaken of uw plezier reist, zijn er verschillende redenen om voor een vakantiehuis in plaats van een hotel te kiezen:


- meer ruimte

- meer privacy en een ‘thuis’-gevoel

- meer autonomie (u kunt meestal zelf koken, bijvoorbeeld)

- vaak goedkoper, vooral wanneer u in een groep reist

Waarom is een vakantiehuis uniek?

- Vakantiehuizen bieden meer onafhankelijkheid: U hoeft u niet te houden aan een vast schema voor avondeten/lunch/ontbijt, u organiseert uw verblijf zoals u wilt.

- Vakantiehuizen bieden een betere prijs-kwaliteitverhouding: ze zijn vaak goedkoper dan een hotel, u kunt een vakantiehuis kiezen met faciliteiten die aan uw behoeften voldoen - jacuzzi, zwembad, terras, aan het water etc.

- Vakantiehuizen hebben altijd een unieke sfeer: op verschillende locaties, met een verschillende architectuur en inrichting is elke woning uniek. U kunt onder andere kiezen voor een rustieke, moderne, luxe of knusse omgeving en vele andere mogelijkheden.

Wat zijn de meest gebruikte boekingsmogelijkheden?

De boekingsopties zijn afhankelijk van de voorwaarden van de operator en de eigenaar. Er bestaan twee soorten boekingen:


  1. De eerste is ‘instant boeken’, waarmee u in een paar klikken onmiddellijk kunt boeken en betalen via de betalingsopties van de operator (creditcard, bankpas, betaling ter plaatse enz.).
  2. Bij de tweede methode ‘op verzoek’ moet u een bericht (‘boekingsaanvraag’ of ‘verzoek’) sturen aan de eigenaar van de woning voordat u een accommodatie kunt boeken. De eigenaar moet gewoonlijk binnen een bepaalde periode (meestal 24 uur) controleren of de accommodatie die u wilt boeken beschikbaar is, voordat hij uw ‘boekingsaanvraag’ accepteert. Let op, een ‘Boekingsaanvraag’ of ‘verzoek’ is meestal niet bindend, u hoeft dus niet te betalen en hoeft alleen uw contactgegevens te verstrekken (naam, e-mailadres enz.) zodat de eigenaar of operator u kan antwoorden.

Kan ik een boeking annuleren?

U kunt een boeking natuurlijk annuleren. U moet echter altijd het betreffende annuleringsbeleid doorlezen, omdat dit per eigenaar en operator kan afwijken.


Raadpleeg altijd het annuleringsbeleid op de website waarop u uw vakantiehuis hebt gehuurd of in de e-mailbevestiging van de operator bij wie u hebt geboekt om de voorwaarden voor het annuleren van een boeking te kennen.

Hoe kan ik een vakantiehuis reserveren en later betalen?

Als de website waarop u uw accommodatie boekt deze optie aanbiedt, kunt u deze functie zien en gebruiken. Raadpleeg altijd de algemene voorwaarden op de website van de operator voor meer informatie.

Wat is een annuleringsbeleid?

Een annuleringsbeleid beschrijft de voorwaarden waarop een huurder zijn boeking kan annuleren. Hierin wordt bepaald onder welke omstandigheden de huurder in aanmerking komt voor terugbetaling. Deze voorwaarden zijn afhankelijk van de operator of de eigenaar van de accommodatie.


Let op, door een accommodatie te boeken, accepteert u deze voorwaarden automatisch. Maar niet alle annuleringen komen in aanmerking voor een (gedeeltelijke) terugbetaling. Raadpleeg altijd het annuleringsbeleid voordat u een accommodatie boekt.

Wanneer ontvang ik de bevestiging van mijn boeking?

Het moment waarop u uw boekingsbevestiging ontvangt, hangt af van de operator of het reisbureau waar u uw accommodatie hebt geboekt. Als u 48 uur na uw boeking nog geen bevestiging hebt ontvangen, kijkt u in de spam-map van uw e-mailprogramma. Als u uw bevestiging ook daarin niet kunt vinden, neemt u contact op met de website van de operator of de eigenaar van de accommodatie.

Hoe kan ik contact opnemen met de eigenaar?

Zodra u uw boeking hebt afgerond, ontvangt u een e-mail met de contactgegevens van de eigenaar of het beheerskantoor. Als u deze informatie niet ontvangt na uw boeking op een site van een operator, neemt u contact op met de klantenservice van de operator.

Heb ik een reisverzekering nodig als ik een vakantiehuis boek?

U kunt zelf beslissen of u wel of geen reisverzekering wilt nemen. Sommige verzekeringen bieden reisverzekeringen in aanvulling op uw aansprakelijkheidsverzekering. Raadpleeg de eisen voor uw reisbestemming voor meer informatie.

In welke taal moet ik met de eigenaar van de accommodatie communiceren?

Als u een vakantiehuis huurt via een website in uw land en niet anders is aangegeven, communiceert u in uw eigen taal met de eigenaar. In sommige gevallen wordt aangegeven dat u in het Engels moet communiceren. Als een accommodatie huurt in het buitenland en niets is aangegeven, kunt u de eigenaar een bericht sturen in uw eigen taal en in het Engels. Vergeet echter niet dat berichten automatisch vertaald kunnen worden met gratis vertaaltools en de taal dan ook geen hindernis hoeft te zijn.

Hoe weet ik of ik schoonmaakkosten of een borgsom moet betalen?

De voorwaarden voor de reinigingskosten en/of betaling van een borgsom worden in de algemene voorwaarden van de operator/eigenaar aangegeven, net als het annuleringsbeleid. Gewoonlijk wordt deze informatie vermeld in de gedetailleerde beschrijving van het aanbod, uw boekingsgegevens en uw contract.

Zijn mijn betalingsgegevens veilig en beschermd wanneer ik een accommodatie boek?

Op het boeken van een vakantiehuis zijn dezelfde regels van toepassing als op elke andere transactie. Verzeker u ervan dat u een SSL-verbinding hebt wanneer u uw bankgegevens invoert. De meeste browsers geven een slotje weer in de adresbalk, dat u meer informatie geeft over de gecodeerde verbinding.

Wat is een borgsom en hoe werkt het?

Een borgsom is een bedrag dat u vooraf betaalt en dat de eigenaar tijdens uw verblijf houdt. De eigenaar kan dit bedrag gebruiken indien u schade veroorzaakt aan het vakantiehuis. Als er geen schade is, ontvangt u uw volledige borgsom terug aan het einde van uw verblijfsperiode.

Wanneer moet ik wat betalen?

Dit is afhankelijk van de algemene voorwaarden van de operator of de eigenaar van de accommodatie. Soms wordt u gevraagd het hele huurbedrag ineens te betalen, terwijl anderen u kunnen vragen om een percentage vooraf en het resterende bedrag aan het einde van het verblijf. U moet soms ook een borgsom betalen bovenop de boekingskosten (indien dit niet inbegrepen is).


Controleer altijd de algemene voorwaarden en het betalingsbeleid voordat u boekt. U zou hier een overzicht van moeten ontvangen in uw boekingsgegevens.

Welke betaalwijze kan ik gebruiken om te boeken?

Afhankelijk van de eigenaar van de accommodatie of de operator, krijgt u een of meerdere betalingsopties aangeboden op het moment van boeken. De meest gebruikelijke methode is betaling per bankoverschrijving of credit card.

Hoe weet ik welke uitrusting en faciliteiten inbegrepen zijn?

Gewoonlijk omvat een aanbod voor een vakantiehuis een gedetailleerde beschrijving van alle faciliteiten. Voor meer informatie hierover kunt u altijd contact opnemen met de eigenaar of de operator die de accommodatie te huur aanbiedt.

Zijn de faciliteiten en uitrusting bij de prijs inbegrepen?

Tenzij specifiek anders vermeld, zijn de uitrusting en faciliteiten zonder meerkosten inbegrepen. Sommige faciliteiten als een sauna, jacuzzi enz. kunnen echter extra kosten met zich meebrengen, vast of op gebruiksbasis.


Neem altijd contact op met de eigenaar of de website van de operator bij wie u uw vakantiehuis hebt geboekt voor meer informatie.

Hoe kan ik voor extra uitrusting of faciliteiten zorgen?

U moet alle filters voor uitrusting/faciliteiten gebruiken die u tot uw beschikking hebt bij het zoeken naar een vakantiehuis. Als uw vakantiehuis iets mist, vraagt u de eigenaar of de website van de operator waarop u uw boeking hebt afgerond of de toevoeging van extra uitrusting mogelijk is en wat de kosten hiervan zijn.


Indien mogelijk adviseren wij u echter om de benodigde extra uitrusting zelf mee te nemen.

Hoe kan ik zoeken naar vakantiehuizen die specifieke voorzieningen of apparatuur aanbieden?

Het is mogelijk om op specifieke voorzieningen te filteren om de zoekresultaten te verkleinen op basis van uw voorkeuren.

U kunt bijvoorbeeld de “zwembad” filter gebruiken, om zo enkel vakantiehuizen met een zwembad te zien. Als u bijvoorbeeld huisdiervriendelijke vakantiehuizen met balkons wilt zien, kunt u bijvoorbeeld de "Huisdieren OK" en "Balkon" filters selecteren.


Voor meer informatie over de aanwezige voorzieningen en apparatuur van een vakantiewoning, kunt u de eigenaar of aanbieder van de woning contacteren.

Hoe weet ik zeker of ik de uitrusting en faciliteiten van de accommodatie kan gebruiken?

Gewoonlijk is alle uitrusting die in een accommodatie wordt genoemd voor u beschikbaar tijdens uw verblijf. Als u twijfelt, kunt u gerust de eigenaar of de website van de provider waarop u uw boeking hebt uitgevoerd om nadere informatie vragen.

Hoe weet ik of ik extra kosten voor internet/wifi moet betalen?

Als internet/wifi als inbegrepen faciliteit wordt vermeld, betaalt u gewoonlijk geen extra kosten.

Wat moet ik doen als ik iets in een accommodatie beschadig of breek?

Als u iets beschadigt of breekt tijdens uw verblijf in een vakantiehuis, blijft u rustig en neemt contact op met de eigenaar. Als het beschadigde artikel meteen gerepareerd of vervangen moet worden, zal hij of zij u informeren over de manier van handelen. U kunt controleren of uw reisverzekering of aansprakelijkheidsverzekering de schade dekt.


Let op, de eigenaar kan (een gedeelte van) uw borgsom inhouden om de veroorzaakte schade te dekken.

Kan ik met mijn huisdieren reizen?

Als de vakantiehuis die u zoekt huisdiervriendelijk moet zijn, kunt u deze optie kiezen tijdens het zoeken naar uw ideale vakantiewoning. Als uw vakantiehuis deze optie niet vermeldt, betekent dit dat u uw huisdier(en) niet kunt meebrengen.

Hoeveel huisdieren kan ik meenemen op reis?

Eén huisdier meenemen is standaard. Als meer huisdieren zijn toegestaan in een huisdiervriendelijke vakantiewoning, zal het aantal worden aangegeven in de beschrijving van de vakantiewoning. Als dit niet zo is, kunt u contact opnemen met de eigenaar of de operator voor meer informatie.

Moet ik inentingsbewijzen overhandigen als ik met huisdieren reis?

Als u in Europa reist met uw huisdier, moet u mogelijk het dierenpaspoort tonen aan de eigenaar of operator van uw camping of vakantieverblijf. Dit document bewijst dat uw dier is ingeënt tegen hondsdolheid. Bovendien moet uw huisdier een identificatie bezitten, bijvoorbeeld een chip. Het paspoort en de identificatie kunnen door de dierenarts van uw huisdier worden verzorgd. Afhankelijk van uw bestemming kunnen de eisen afwijken. Uw dierenarts kan u hierover meer informatie geven.

Hoe weet ik of alle soorten huisdieren zijn toegestaan?

De meeste mensen reizen met honden en katten, deze zullen in de meeste gevallen dan ook zijn toegestaan in een huisdiervriendelijke vakantiehuis indien u aan de eisen van de bestemming voldoet. Als u ‘exotische’ dieren als slangen, spinnen enz. wilt meenemen, moet u de eigenaar of de klantenservice van de operator vragen om meer informatie.


Let op, sommige honden zijn geklasseerd als ‘gevaarlijk’ en worden daarom in sommige vakantiehuizen/vakantieparken niet geaccepteerd. Controleer altijd de klassering in uw eigen land en het buitenland.

Kan ik vragen om specifieke uitrusting voor mijn huisdier(en) in de accommodatie?

Wij adviseren u om rechtstreeks contact op te nemen met de eigenaar van uw vakantiehuis indien u een speciale uitrusting voor uw huisdier(en) nodig hebt. De eigenaar is echter niet verplicht om aanvullende uitrusting te leveren en kan u hiervoor extra kosten belasten.

Wat moet ik doen als mijn huisdier iets in de vakantiehuis beschadigt of breekt?

Als uw huisdier schade aanricht, meldt u dit aan de eigenaar. Als het beschadigde artikel meteen moet worden gerepareerd of vervangen, zal hij of zij u informeren over de manier van handelen. U kunt controleren of uw reisverzekering of aansprakelijkheidsverzekering de schade dekt.


Let op, de eigenaar kan (een gedeelte van) uw borgsom inhouden om de aangerichte schade te dekken.

Hoe werkt het in- en uitchecken bij een vakantiehuis?

U zult de tijd van aankomst (inchecken) en vertrek (uitchecken) bij de vakantiehuis moeten organiseren. In sommige gevallen kunt u persoonlijke in- en uitchecktijden rechtstreeks met de eigenaar overeenkomen, terwijl andere accommodaties specifieke periodes aanhouden.


Raadpleeg uw boekingsgegevens voor meer informatie.

Hoe krijg ik de sleutel van de accommodatie?

Een onafhankelijke vakantiehuis heeft geen receptie zoals in een hotel (behalve uitzonderlijke gevallen). Daarom moet u een tijd en plaats voor het overhandigen van de sleutels afspreken met de eigenaar of de instructies in uw boekingsgegevens volgen. Voor het teruggeven van de sleutels aan de eigenaar aan het einde van uw verblijf geldt hetzelfde.

Kan ik midden in de nacht inchecken?

Dit is afhankelijk van het type accommodatie dat u hebt geboekt en de operator. De aankomsttijd zal u worden meegedeeld zodra uw boeking geaccepteerd is (raadpleeg uw boekingsgegevens).


Als u andere vragen heeft, adviseren wij u om rechtstreeks contact op te nemen met de eigenaar of de operator bij wie u geboekt hebt.

Hoe weet ik of ik de vakantiehuis voor vertrek moet schoonmaken?

Afhankelijk van de voorwaarden van uw vakantiehuis en/of de opties die u hebt geselecteerd, zijn mogelijk een schoonmaakservice en bijbehorende kosten van toepassing. De schoonmaakkosten zijn meestal inbegrepen in het totale huurbedrag.


Raadpleeg de voorwaarden en boekingsgegevens van de accommodatie voor meer informatie.

Met wie kan ik contact opnemen wanneer ik een klacht heb?

Als u een probleem hebt met de accommodatie (bijv. niet werkende uitrusting, verschil tussen het contract en de werkelijke situatie enz.) kunt u contact opnemen met uw contactpersoon, wiens informatie u in de boekingsgegevens vindt.

Wat voor documenten moet ik meenemen?

Buiten de essentiële documenten zoals een identiteitsbewijs (paspoort voor internationale reizen) en gezondheidscertificaten (afhankelijk van de bestemming), raden wij u aan om uw huurcontract en de contactgegevens van de eigenaar mee te brengen.


U kunt ook de gegevens van uw persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering meebrengen in geval van ongevallen (bijv. uw huisdier breekt een artikel in uw vakantiewoning). Als u deze informatie bij de hand heeft, bespaart u dit tijd en stress bij problemen.

Kan ik mijn boeking annuleren als ik bij aankomst in een vakantiehuis problemen ontdek?

Een boeking annuleren na aankomst zou een uitzonderlijke situatie vormen. Als dit zou gebeuren, moedigen wij u aan om rechtstreeks met de eigenaar te overleggen en indien mogelijk samen door de vakantiehuis te lopen om potentiële problemen onmiddellijk te constateren.

Met wie moet ik contact opnemen in geval van problemen of indien ik een vraag heb na aankomst in de vakantiewoning?

Als u problemen tegenkomt of een vraag heeft na aankomst, moet u contact opnemen met de eigenaar van de accommodatie of in sommige gevallen met het kantoor dat belast is met het beheer ervan. Raadpleeg de informatie die u ontvangen hebt na acceptatie van de boeking om te weten met wie u contact kunt opnemen.

Wat moet ik doen als een aanbieding voor een vakantiehuis mij verdacht lijkt?

U kunt een verdachte aanbieding van een vakantiehuis herkennen door:


  • Onvoldoende informatie
  • Vage antwoorden van de eigenaar
  • De eigenaar vraagt u persoonlijke informatie waarop hij of zij geen recht heeft, zoals uw fiscaal nummer of een dubbelzijdige scan van uw credit card


Ga niet in zee met de aanbieder, wanneer de punten hierboven voorkomen en meld dit op de website waarop u een vakantiehuis zocht.

Hoe weet ik zeker dat de accommodatie is zoals deze wordt aangeboden?

Reizigers moeten zoveel mogelijk informatie vragen voordat ze een accommodatie boeken. U moet vooral rekening houden met:


  • Echtheid van foto's
  • Exacte adres
  • Controleren dat de betalingspagina beveiligd is met een SSL-verbinding
  • Verdachte betaalwijzen (bijv. Western Union)
  • Geen kopieën verzenden van een creditcard of paspoort.


Als u twijfelt, moet u altijd contact opnemen met de klantenservice van de operator.

Hoe kan ik fraude met mijn accommodatie voorkomen?

  • Ga niet akkoord met een betaling voor uw vakantiehuis via een postwissel, het versturen van contanten per mail of directe overboeking (via bijvoorbeeld Western Union), omdat deze transacties niet traceerbaar en vaak onbetrouwbaar zijn.
  • Vraag gerust voor meer informatie over de accommodatie (meer foto’s, exacte adresgegevens enz.)
  • Vraag om een gedetailleerd contract dat u beschermt in geval van dispuut. Een operator of eigenaar die u geen contract aanbiedt, kunt u niet vertrouwen.

Hoe worden mijn persoonlijke gegevens gebruikt?

Gewoonlijk worden persoonlijke gegevens alleen verzameld wanneer u deze zelf verstrekt door het maken van een gebruikersaccount, het verzenden van een boekingsaanvraag of door per e-mail of een contactformulier contact op te nemen met de website. In alle gevallen worden uw persoonlijke gegevens strikt vertrouwelijk behandeld.


Voor meer informatie kunt u het privacybeleid van de betreffende website raadplegen.

Hoe kan ik contact opnemen met de klantenservice van HomeToGo?

Als u een vraag heeft over onze service, kunt u deze sturen naar het volgende e-mailadres: info@hometogo.com. We doen ons best om uw e-mail zo snel mogelijk te beantwoorden!

Wat betekent ‘op verzoek’?

Voor vakantiehuizen waarbij vermeld staat ‘op verzoek’ moet u contact opnemen met de eigenaar voordat u boekt. Deze extra stap voor vakantiehuizen ‘op verzoek’ verschilt van aanbiedingen met ‘nu boeken’, die u onmiddellijk in een paar klikken kunt boeken nadat u hebt geklikt op de knop ‘Bekijken’.

Wat is het verschil tussen ‘nu boeken’ en ‘expressboeking’?

  • Accommodaties waarbij ‘nu boeken’ vermeld staat, kunnen rechtstreeks op onze website of de website van onze partner geboekt worden, waar u het boekingsproces in een paar stappen kunt afronden.
  • Accommodatie waarbij bovendien ‘express’ vermeld staat kunnen geheel op de HomeToGo-website geboekt worden, inclusief de betaling.


De contractpartner blijft de touroperator (de partner van HomeToGo), die ook uw contactpersoon is voor wijzigingen en annuleringen.

Wat gebeurt er als de op HomeToGo weergegeven prijs afwijkt van de prijs die op de website van de partner wordt weergegeven?

De prijs op de site van de operator is altijd de juiste prijs. HomeToGo zorgt ervoor dat onze prijzen correct zijn, dus als u afwijkende prijzen constateert, horen wij dat graag. Stuur ons gerust een bericht: info@hometogo.com.

Kan HomeToGo mij persoonlijk adviseren?

HomeToGo is een metazoekmachine die u een overzicht biedt van beschikbare vakantie-accommodaties en de mogelijkheid om aanbiedingen te vergelijken. U kunt uw zoekopdracht en de beschikbare filters eenvoudig in onze zoekbalk aanpassen, maar wij kunnen u geen andere resultaten tonen als er geen beschikbare aanbiedingen aan uw criteria voldoen.


Als u specifieke vragen heeft over een accommodatie, moet u altijd contact opnemen met de respectieve eigenaar of de website van de operator.